Canadese overheid onderzoekt vitamine D bij Mexicaanse griep

De Public Health Agency of Canada (PHAC) is bezig om de betekenis van vitamine D tegen de Mexicaanse griep te onderzoeken. Al sinds verleden jaar was er een onderzoek aan de gang naar het effect van vitamine D bij griepvirussen. Dit onderzoek wordt gedaan in samenwerking met de prestigieuze McMaster University en andere universiteiten.

Belangrijkste doel van het onderzoek is of vitamine D-concentraties in het bloed een relatie hebben met een verhoogde vatbaarheid voor griep en of dit van invloed is op de ernst van de griep bij bepaalde personen.

De PHAC benadrukt dat de rol van vitamine D bij H1N1-virus niet bekend is. Maar volgens deze organisatie is er dierexperimenteel onderzoek in de jaren veertig gedaan waaruit blijkt dat muizen met een lage vitamine D-status een verhoogde gevoeligheid hadden voor de varkensgriep.

Bovendien, aldus de PHAC, is er epidemiologisch bewijs waaruit blijkt dat vitamine D in het algemeen een effect heeft bij griep.

Bron: Ortho


Lees ook:Vitamine D goed tegen verkoudheid en griep
Lees ook:Verklaring voor eeuwenoud mysterie van de griep
Lees ook:Hoe de Mexicaanse griep tegengaan?
Lees ook:Waarom worden miljoenen Nederlanders eigenlijk gevaccineerd?
Lees ook:Griepremmer Tamiflu niet erg effectief

Heb jij Griep.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


Geef een reactie